Norooz Mobarak! Gelukkig Nieuwjaar

De voorwerpen op de foto symboliseren 7 ‘Sin’: 1. Saabzeh: Linzespruiten staat voor wedergeboorte 2. Sendjed: Duindoorn staat voor liefde 3. Sir: Knoflook staat voor genezing 4. Sib: Appels staat voor schoonheid en gezondheid 5. Serke: Azijn staat voor leeftijd en geduld 6. Sekke: Munten staat voor rijkdom 7. Saamaanoe soort gerecht bereid uit het sap van kiemende tarwe voor overvloed

Op zaterdag 20 maart om 13:07:28 Iraanse tijd wordt het Perzische nieuwjaar, Norooz gevierd!

Iran kent vele tradities. Een van de tradities is Norooz: Perzisch Nieuwjaar. Norooz (letterlijke betekenis no=nieuw, roez= dag) wordt uitbundig gevierd. Het feest duurt maar liefst dertien dagen*!

Norooz, luidt de komst van de lente in en blaast jubelend leven in de bevroren aderen van de natuur. Dankzij de erkenning door de Verenigde Naties en UNESCO is het universele boodschap van Norooz bewaard gebleven. Een boodschap van eenheid in tijden van verdeeldheid, volharding in tijden van ontbering en hartelijkheid in tijden van vervreemding.

Voor Iraniërs en de volkeren uit Afghanistan, Azerbeidzjan, India, Irak, Kazachstan, Kirgizië, Pakistan, Tadzjikistan, Turkije, Turkmenistan en Oezbekistan en de diaspora gemeenschappen in het Westen die Norooz observeren, resoneert het festival met een uitgebreide schoonmaak aan het einde van het jaar, het elfde uur winkelen voor nieuwe kleren en het vervangen van verouderde huishoudelijke apparaten, verkwistende uitgaven voor snoep, gebak en noten, minzame familiebijeenkomsten, heerlijke lokale gerechten en natuurlijk liefdadigheid en het opbeuren van degenen die zich geen feestelijk nieuwjaar kunnen veroorloven.

Tijd van bezinning en hoop

Ik ben opgegroeid in een gezin waar Norooz gewoonlijk hoog in aanzien stond, omdat we het  als een deugdzame traditie beschouwden die het waard was om bewonderd te worden. De menselijkheid van zijn tenor.

Mij ​​werd geleerd dat Norooz een geschikt moment was om na te denken over hoe ik de lente kon gebruiken als inspiratie om mezelf een beter mens te maken en me over te geven aan een vernieuwing, net zoals de hyacinten en narcissen bloeien en verdrijven de vorst en stagnatie van de winter. Ik heb mijn zinnen gezet op het mooier maken van het leven voor mezelf en de mensen om me heen, net zoals de lente ons hart verwarmt en ons schenkt met overvloedige schoonheden om te ontdekken. Mijn ouders hebben mij niet voor niets deze naam gegeven. Guity betekent wereld, en Mohebbi betekent houden van.

Norooz, wordt gezien als de overwinning van het licht op de duisternis. Het is een opening voor heropleving van praktijken die het hele jaar door gemarginaliseerd worden: bezoeken brengen aan ouderen, geschenken uitdelen aan de kinderen en het gezin, klassieke Perzische poëzie reciteren, liedjes zingen en dansen , het vergemakkelijken van verzoening tussen degenen die met elkaar op gespannen voet staan en het helpen van de armen.

Dit weekend vieren zo’n 300 miljoen mensen Norooz, en het wordt door de Verenigde Naties beschouwd als een “immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid”.

Het is inderdaad een cultureel erfgoed dat grenzen overschrijdt om volkeren te verbinden die niet noodzakelijk dezelfde taal spreken, niet hetzelfde geloof beoefenen, maar herenigen onder een enorme beschavingsparaplu voor de vrijheid.

* Rondom het nieuwjaar bestaan verschillende festiviteiten. Het springen over 7 vuren een aantal dagen vóór Norooz, de feesten van Norooz zelf en het vieren van ‘siezda bedar’ (dertiende dag) zijn onderdelen daarvan. Tijdens Norooz zijn in de huizen van de Iraniërs de ‘haft Sin’ te vinden.

Haft Sin betekent letterlijk 7 ‘Sin’. Zeven is een heilig getal in veel volken en culturen. Door de eeuwen heen is de gewoonte om met Norooz zeven soorten planten of zaden te laten groeien – als symbool van het opnieuw starten van het leven – veranderd in het in huis hebben van zeven voorwerpen die met de Perzische letter Sin beginnen.

De voorwerpen zijn:

1. Saabzeh: Linzespruiten staat voor wedergeboorte

2. Sendjed: Duindoorn staat voor liefde

3. Sir: Knoflook staat voor genezing

4. Sib: Appels staat voor schoonheid en gezondheid

5. Serke: Azijn staat voor leeftijd en geduld

6. Sekke: Munten staat voor rijkdom

7. Saamaanoe soort gerecht bereid uit het sap van kiemende tarwe voor overvloed

Naast die zeven voorwerpen zie je vaak ook nog het boek van de beroemde poëet Hafez, of een Qran, een spiegel (symboliseert de reflectie van het leven), goudvis (symbool voor het leven) of kaarsen (staat voor geluk). Zo worden er munten neergelegd voor voorspoed en rijkdom, een mand met beschilderde eieren voor vruchtbaarheid en een sinaasappel (de aarde) in een schaal met water (het heelal). Ook staat er een spiegel, als symbool die het licht – dat als heilig wordt beschouwd – reflecteert en vermenigvuldigt. Aan weerszijden staat een brandende kaars voor ieder kind in de familie. De kaarsen representeren geluk.

Met Sizdah Be-dar (de dertiende dag van het nieuwe jaar) wordt na twee weken het Perzische nieuwjaarsfeest afgesloten.

De vele gezichten van liefde!

De smaak van thuis

Blog overzicht